Expertise

van De Koning
Tekstschrijven, webredactie en zoekmachineoptimalisatie

SEO-check

Hoger in Google komen met je website? Deze SEO check helpt je aan een hogere positie in Google. Wil je eerst meer weten over SEO (search engine optimization)? Lees dan dit stuk over zoekmachineoptimalisatie

SEO check: zo kun je hoger in Google komen

Overzicht van alle stappen op de SEO checklist. In de rest van het artikel lees je per stap hoe je dit aanpakt.

  1. Zet de belangrijkste zoektermen op de juiste plek
  2. Zorg voor relevante inhoudelijke content
  3. Optimaliseer per pagina
  4. Zorg voor een goede koppenstructuur
  5. Breng de technische aspecten van je website op orde
  6. Laat je pagina’s naar elkaar verwijzen
  7. Denk aan SEO bij beeldgebruik
  8. Werk aan je linkbuilding

1. Zet de belangrijkste zoektermen op de juiste plek

Topprioriteit bij zoekmachineoptimalisatie (SEO): gebruik de zoekterm waar je op gevonden wilt worden. Zorg dat de zoekwoorden voorkomen in:

  • de url
  • de H1-kop van je pagina
  • de eerste alinea, zo ver mogelijk vooraan
  • de rest van de tekst, enkele keren

Gebruik ook synoniemen. Hoe vaak je moet je een zoekterm gebruiken om hoger in Google te komen? De meningen over de ideale keyword density (zoekwoorddichtheid) zijn verdeeld en het advies varieert van 0,5 tot 5%. Zelf zorg ik er in ieder geval voor dat de zoekterm meerdere keren voorkomt en altijd op de belangrijkste posities terug te vinden is. Daarbij vind ik het belangrijk om de tekst niet vol te proppen met keywords. En dat komt vooral door het volgende punt van de SEO check: je schrijft niet voor Google, maar voor je bezoeker.

2. Zorg voor relevante inhoudelijke content

Wil je hoger in Google komen, schrijf dan niet voor de zoekmachine, maar voor je bezoeker. Waar zijn jouw potentiële klanten naar op zoek? Wat willen je bezoekers weten? Met welke informatie help je je lezers echt op weg? Hoe langer mensen op je website blijven, hoe beter je aan die opdracht voldaan hebt. Google beloont dat. De zoekmachine registreert het ook als een bezoeker je website meteen weer wegklikt en op dezelfde zoekterm verder zoekt. Blijkbaar biedt jouw site dan niet waar de bezoeker naar zocht. Als dat vaak gebeurt, kan dat een negatief resultaat hebben op je ranking.

3. Optimaliseer per pagina

Kies per pagina één onderwerp waar je je op focust. Dan kun je die zoekterm steeds op de belangrijkste plekken van je pagina plaatsen. Dat mogen trouwens best meerdere zoekwoorden zijn, als die maar bij elkaar horen. ‘Long tail keywords’ zijn zoektermen die gebruikt worden door mensen die iets heel specifieks zoeken. Vergelijk bijvoorbeeld ‘eettafel’ en ‘eikenhouten eettafel rond uitschuifbaar’. Op de eerste term wordt natuurlijk veel vaker gezocht, maar wie de tweede term gebruikt weet al precies wat hij wil. Als de bezoeker dat dan ook nog eens vindt op jouw website, heb je grote kans dat je van je bezoeker een klant kunt maken. Omdat de long tail keywords zo specifiek zijn, lenen ze zich vaak goed als onderwerp voor een blog. Zo houd je de structuur van je website overzichtelijk.

4. Zorg voor een goede koppenstructuur

Websitekoppen kun je onderscheiden in H1-, H2-, H3-koppen en zo verder. Een webpagina heeft één H1-kop; de hoofdkop dus. De woorden in deze kop tellen het zwaarst voor Google. De overige koppen brengen structuur aan op de pagina, net zoals paragrafen en subparagrafen dat doen in een boek. Door je koppen de juiste aanduiding te geven, geef je Google de gelegenheid om te zien of de zoekterm in jouw koppen voorkomt. Als de koppenstructuur niet op orde is, kan dat je SEO schaden. Dat heeft ook te maken met gebruikersvriendelijkheid. Een kloppende structuur geef zowel Google als je bezoeker duidelijkheid. En met een gebruiksvriendelijke website zul je hoger in Google komen.

5. Breng de technische aspecten van je website op orde

Als je goed wilt scoren in Google, moeten de technische aspecten van je website in orde zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat de laadtijd van je pagina niet te lang mag zijn en er een sitemap is, maar ook dat er geen ‘dode links’ op de website staan en dat teksten geplaatst zijn in een goed leesbaar lettertype met een duidelijke lettergrootte en kleur. Ook belangrijk: zorg voor een responsive website, zodat je pagina’s zowel op een desktop, tablet als mobiele telefoon goed te lezen zijn. Tip: meld je website aan bij Google Search Console; dan krijg je een seintje als je website technische fouten bevat.

6. Laat je pagina’s naar elkaar verwijzen

De interne linkstructuur van je website telt ook mee. Vanaf elke pagina moet je eenvoudig naar andere pagina’s op je website kunnen. Via het menu, maar ook door relevante links in de tekst te zetten. Plaats je een nieuwe blog? Vergeet dan niet om vanuit oudere blogs te linken naar je recentste post.

7. Denk aan SEO bij beeldgebruik

Gebruik je beelden op je website? Zorg dan dat het bestand niet te zwaar is, zodat het niet ten koste gaat van de laadtijd van je pagina. Verwerk de zoekterm in de bestandsnaam en in de alt-tekst van het beeld.

8. Werk aan je linkbuilding

Het laatste punt van deze SEO check om hoger in Google te komen, maar zeker niet onbelangrijk: linkbuilding. Hoe meer websites met een link verwijzen naar jouw site, hoe beter. Hoe zorg je voor linkbuilding? Bijvoorbeeld door gastblogs te schrijven op andere websites, waarbij je een link naar jouw website mag plaatsen. Of door informatie op je eigen website te plaatsen die zo interessant is, dat andere websites ernaar verwijzen. 

tekst van de koning │ Floraweg 85 │ 2371 AN Roelofarendsveen │ 06-19 53 80 32

Mail me gerust