Brieven

van de koning

Blog schrijven: tips voor onderwerpen

Een blog schrijven? Deze tips helpen je om onderwerpen te kiezen waarmee je blog beter gevonden wordt via Google. Zo weet je zeker dat jouw blogs ook goed gelezen worden en je harde werk niet voor niets is.

Zelf bloggen

Stel, je bent startende ondernemer en krijgt meteen te maken met stevige tegenwind. Net zoals Sylvia bijvoorbeeld. Vorig jaar mocht ik de webteksten schrijven voor haar onderneming Hartenbrug Kennisoverdracht. Net lekker op dreef, en toen kwam de coronacrisis. Gelukkig is Sylvia van het type dat zich niet laat afschrikken door een slecht ondernemersklimaat. Met een paar mooie structurele opdrachten op zak, besteedt Sylvia haar overige werkuren aan het verder uitbreiden van haar website door blogs te schrijven. Sylvia is een trouwe blogger. Ze schrijft makkelijk en heeft een herkenbare eigen stijl. Daar heeft ze mijn hulp dus niet bij nodig. In plaats daarvan vroeg ze me tips voor onderwerpen.

Waarom een blog schrijven?

Een blog schrijven is een goede manier om te laten zien dat je veel van je vakgebied weet. Ook helpt bloggen bij de profilering van je bedrijf of organisatie: je laat klanten zien met wie ze zaken doen, wat je normen en waarden zijn en waarom iemand voor jouw organisatie zou kiezen, in plaats van voor de concurrent. Veel ondernemers gebruiken blogs om ervoor te zorgen dat hun website een hogere positie in zoekmachines krijgt. Wil jij ook een blog schrijven die scoort op Google, dan is het belangrijk dat de SEO van je blog in orde is. Dat begint met het maken van een zoekwoordenonderzoek.

Hoe maak je een zoekwoordenonderzoek?

Met een zoekwoordenonderzoek breng je in kaart hoe vaak er gezocht wordt op bepaalde zoektermen (keywords) en hoe stevig de concurrentie is voor die zoekterm. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Trends of de populaire online tool Ubersuggest.io. Het is de kunst om onderwerpen te vinden met een hoog zoekvolume en een zwakke concurrentie. De ideale onderwerpen vind je deels door de juiste cijfers met elkaar te vergelijken, maar deels ook door ervaring. Inspiratie voor zoektermen vind je door de keywordsuggesties op Ubersuggest.io te raadplegen, maar bijvoorbeeld ook door een term in te tikken in Google en onderaan de pagina te kijken, onder het kopje ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan…’. Verder zijn forums een bron van inspiratie, net als – last but not least – je eigen ervaringen. Welke vragen leven bij jouw klanten? Voor welke problemen zoekt jouw doelgroep een oplossing? En welke bijzondere situaties kom je tegen tijdens je werk?

Lijst met onderwerpen voor blogs

Sylvia’s verzoek aan mij was een slimme zet van haar. Door mijn ervaring vind ik net wat meer zoekwoorden die scoren. Ik deed een zoekwoordenonderzoek en stelde op basis daarvan een lijst met blogonderwerpen samen; stuk voor stuk zoektermen waar een ruim zoekvolume op zit, en waarbij de concurrentie te overzien is. Ook lever ik wat extra’s: de lijst is voorzien van suggesties voor de insteek van de blogs en tips voor SEO-copywriting. Zo weet Sylvia dat haar woorden effect hebben en helpen bij een betere ranking op Google. Als je hard werkt aan het schrijven van een blog, is het tenslotte wel zo fijn om te weten dat je woorden ook gelezen worden.

Zelf een blog schrijven

Wil je ook zelf een blog schrijven, maar zie je het niet zitten om een gedegen zoekwoordenonderzoek te doen? Besteed dat dan uit aan mij. Je krijgt van mij:

  • een lijst met blogonderwerpen, onderbouwd met zoekvolume en concurrentie

  • per blogonderwerp suggesties om van een succesvolle zoekterm een interessante blog te maken

  • tips om de zoektermen op de juiste manier te verwerken in je blogs

Als je meer wilt weten over zoekmachineoptimalisatie en wilt controleren of jouw website SEO-proof is, dan raad ik je deze SEO check aan. Hier vind je handige handvatten die je helpen om je website hoger te laten ranken in Google.

Ik vind het fantastisch om te zien dat juist startende en kleinere ondernemers zoals Sylvia zich niet laten tegenhouden door een kleine storm. Wind onder de vleugels en gaan!

Benieuwd met welke blogonderwerpen jouw site stijgt in Google?

Ik wil meer informatie
volgende
vorige
Zakelijk bloggen: tips die je bedrijf laten groeien

Zakelijk bloggen is populair. Niet voor niets, want een goede zakelijke blog levert je klanten op. Deze zeven tips voor zakelijk bloggen helpen je om je bedrijf te laten groeien.

Meer bezoekers op je website: praktische tips

Hoe zorg je voor meer bezoekers op je website? Deze praktische tips gaan verder dan SEO. Doe er je voordeel mee!

Wat is SEO? Hoger scoren in Google

Facturen vliegen de deur uit en nieuwe opdrachten stromen binnen: een goede positie in Google doet wonderen voor je omzet. Maar hoe kom je hoger in Google? Alles wat je moet weten over SEO (zoekmachineoptimalisatie).