Brieven

van de koning
Blogs: altijd iets om over te schrijven

Zakelijk bloggen: tips die je bedrijf laten groeien

Zakelijk bloggen is hot. Zakelijke blogs schieten als paddenstoelen uit de grond. Steeds meer ondernemers investeren tijd en moeite in het schrijven van een sterke blog. Waarom? Heel simpel: als je goed bent in bloggen, levert dat je klanten en geld op. En met deze zeven tips voor zakelijk bloggen gaat dat sneller dan je denkt.

Waarom zakelijk bloggen?

Toen ik net begon als ondernemer, kreeg ik een goede tip van een doorgewinterde collega: een hobby mag geld kosten, maar je bedrijf moet geld opleveren. Zakelijke bloggen doet dat voor mijn bedrijf. Mijn blogs leveren mij klanten op. Ik geef je zeven tips voor zakelijk bloggen die jou ook helpen om je bedrijf laten groeien.

Voordelen van zakelijk bloggen

Het schrijven van blogs heeft verschillende voordelen:

  • Je bevestigt of verstevigt je status als specialist
  • Je bent beter in beeld bij je netwerk
  • Je vergroot je netwerk
  • Bloggen helpt om een hogere Google-ranking te krijgen 

Zeven zakelijk bloggen tips

Lees verder voor een toelichting op deze zeven tips die voor een hogere omzet zorgen.

  1. Kies de juiste onderwerpen voor zakelijk bloggen
  2. Zorg dat andere websites naar je verwijzen
  3. Gebruik je zakelijke blogs om je bedrijf in de schijnwerpers te zetten
  4. Zorg dat anderen je blogs lezen
  5. Hou je content actueel
  6. Geef zakelijk bloggen prioriteit
  7. Laat je zakelijke blogs schrijven door een tekstschrijver

1. Kies de juiste onderwerpen voor zakelijk bloggen

Laat zien dat je verstand van zaken hebt. Blog over onderwerpen waarmee je laat zien dat je een expert bent. Zorg voor een duidelijke link met de producten en diensten die je verkoopt. Door te laten zien dat je verstand van zaken hebt, win je het vertrouwen van potentiële opdrachtgevers die al in je netwerk zitten. Om je deskundigheid te tonen, hoef je helemaal niet met vaktermen te strooien en saaie feiten te spuien. Integendeel, het zijn juist persoonlijke ervaringen waar je lezer op zit te wachten. De droge feiten zijn overal te vinden, maar jouw ervaringen zijn uniek en zorgen voor meerwaarde. Daarmee onderscheid je je van concurrenten, maak je een blijvende indruk en groeit je autoriteit.

2. Zorg dat andere websites naar je verwijzen

Het is fijn als opdrachtgevers je als autoriteit zien, maar online geldt ook een andere vorm van autoriteit. Dat is de autoriteit die bijdraagt aan een betere positie in de zoekresultaten van Google. Hoe meer websites met veel autoriteit naar jouw site linken, hoe meer autoriteit jij krijgt (linkbuilding). Dat levert je extra bezoekers op via Google, én je krijgt bezoekers via de website die naar je verwijst. Om dat te laten gebeuren, creëer je nuttige content; denk bijvoorbeeld aan checklists of how to-teksten.

3. Gebruik je zakelijke blogs om je bedrijf in de schijnwerpers te zetten

Doe dat vooral niet letterlijk: (bijna) niemand zit te wachten op een stroom verhalen waarin iemand opschept over de organisatie zelf. Een blog hoeft niet over je bedrijf te gaan om je organisatie toch in de kijker te spelen. Ik plaatste een blog over het maken van nieuwsbrieven op LinkedIn, die werd geliket door iemand in mijn netwerk, waardoor ik in beeld kwam bij haar contact, die toevallig op zoek was naar een tekstschrijver. Zo bezorgde die blog me een afspraak met een nieuwe opdrachtgever. Niet alleen over je bedrijf schrijven dus, maar waarover dan wel? Geef je lezer een cadeautje. Jouw kennis bijvoorbeeld, een waarschuwing voor veelgemaakte fouten of juist een verzameling succesverhalen (‘best practices’) waar anderen hun voordeel mee kunnen doen. Lees ook deze tips voor het kiezen van een onderwerp voor je blog.

4. Zorg dat anderen je blogs lezen

Ga er niet van uit dat anderen jouw site bezoeken om te zien of er toevallig nieuwe blogs online staan. Post je materiaal op social media, waar het makkelijk gedeeld kan worden. Zo komen ook mensen buiten je eigen netwerk in aanraking met je werk (en dat bezorgde me onder andere een plek als gastblogger op een marketingplatform).

5. Hou je content actueel

Loop regelmatig je zakelijke blogs na om te controleren of ze nog actueel zijn. Zijn er sinds de plaatsing ontwikkelingen geweest op jouw vakgebied? Dan pas je je content aan, en maak je bovenaan de tekst duidelijk wanneer je de tekst geüpdatet hebt. Zo bied je je lezer extra service (en voorkom je dat ze op jouw site oude koek aantreffen) én je laat Google zien dat je actueel bent. En dat wordt beloond door de zoekmachine, want Google houdt van actuele sites.

6. Geef zakelijk bloggen prioriteit

De zesde tip voor succesvol zakelijk bloggen: maak tijd. Hou met een vaste frequentie een paar uur vrij in je agenda om aan je blogs te schrijven en hou je aan die planning. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan (guilty as charged): het is heel verleidelijk om bijvoorbeeld een offerteaanvraag voorrang te geven. Maar voor je het weet neem je jezelf wekenlang voor om vandaag écht die blog te schrijven en leidt uitstel tot afstel. Zonde, want met regelmatig goed bloggen, blijven die offerteaanvragen echt wel komen.

7. Laat je zakelijke blogs schrijven door een tekstschrijver

Misschien heb je geen tijd om te bloggen, of misschien is schrijven gewoon niet waar je goed in bent of blij van wordt. Als tekstschrijver en SEO-specialist schrijf ik blogs die zorgen voor een goede ranking in Google. Bovendien weet ik met welke onderwerpen en woorden ik jouw lezers kan overtuigen om klant te worden. 

Zoek je een tekstschrijver voor je zakelijke blog? Ik help je graag.

Contact
vorige
Meer bezoekers op je website: praktische tips

Hoe zorg je voor meer bezoekers op je website? Deze praktische tips gaan verder dan SEO. Doe er je voordeel mee!

Blog schrijven: tips voor onderwerpen

Een blog schrijven? Met deze tips voor onderwerpen schrijf je blogs die voor een hogere positie in Google zorgen. Zo weet je zeker dat je blogs goed gelezen worden.

Wat is SEO? Hoger scoren in Google

Facturen vliegen de deur uit en nieuwe opdrachten stromen binnen: een goede positie in Google doet wonderen voor je omzet. Maar hoe kom je hoger in Google? Alles wat je moet weten over SEO (zoekmachineoptimalisatie).