Zakelijk bloggen: tips die je bedrijf laten groeien
Zakelijk bloggen is hot. Zakelijke blogs schieten als paddenstoelen uit de grond. Steeds meer ondernemers investeren tijd en moeite in het schrijven van een sterke blog. Waarom? Heel simpel: als je goed bent in bloggen, levert dat je klanten en geld op. En met deze zeven tips voor zakelijk bloggen gaat dat sneller dan je denkt.
Waarom zakelijk bloggen?
Toen ik net begon als ondernemer, kreeg ik een goede tip van een doorgewinterde collega: een hobby mag geld kosten, maar je bedrijf moet geld opleveren. Zakelijke bloggen doet dat voor mijn bedrijf. Mijn blogs leveren mij klanten op. Ik geef je zeven tips voor zakelijk bloggen die jou ook helpen om je bedrijf laten groeien.
Voordelen van zakelijk bloggen
Het schrijven van blogs heeft verschillende voordelen:
Je bevestigt of verstevigt je status als specialist
Je bent beter in beeld bij je netwerk
Je vergroot je netwerk
Bloggen helpt om een hogere Google-ranking te krijgen
Zeven zakelijk bloggen tips
Lees verder voor een toelichting op deze zeven tips die voor een hogere omzet zorgen.
Kies de juiste onderwerpen voor zakelijk bloggen
Zorg dat andere websites naar je verwijzen
Gebruik je zakelijke blogs om je bedrijf in de schijnwerpers te zetten
Zorg dat anderen je blogs lezen
Hou je content actueel
Geef zakelijk bloggen prioriteit
Laat je zakelijke blogs schrijven door een tekstschrijver
1. Kies de juiste onderwerpen voor zakelijk bloggen
Laat zien dat je verstand van zaken hebt. Blog over onderwerpen waarmee je laat zien dat je een expert bent. Zorg voor een duidelijke link met de producten en diensten die je verkoopt. Door te laten zien dat je verstand van zaken hebt, win je het vertrouwen van potentiële opdrachtgevers die al in je netwerk zitten. Om je deskundigheid te tonen, hoef je helemaal niet met vaktermen te strooien en saaie feiten te spuien. Integendeel, het zijn juist persoonlijke ervaringen waar je lezer op zit te wachten. De droge feiten zijn overal te vinden, maar jouw ervaringen zijn uniek en zorgen voor meerwaarde. Daarmee onderscheid je je van concurrenten, maak je een blijvende indruk en groeit je autoriteit.
2. Zorg dat andere websites naar je verwijzen
Het is fijn als opdrachtgevers je als autoriteit zien, maar online geldt ook een andere vorm van autoriteit. Dat is de autoriteit die bijdraagt aan een betere positie in de zoekresultaten van Google. Hoe meer websites met veel autoriteit naar jouw site linken, hoe meer autoriteit jij krijgt (linkbuilding). Dat levert je extra bezoekers op via Google, én je krijgt bezoekers via de website die naar je verwijst. Om dat te laten gebeuren, creëer je nuttige content; denk bijvoorbeeld aan checklists of how to-teksten.
3. Gebruik je zakelijke blogs om je bedrijf in de schijnwerpers te zetten
Doe dat vooral niet letterlijk: (bijna) niemand zit te wachten op een stroom verhalen waarin iemand opschept over de organisatie zelf. Een blog hoeft niet over je bedrijf te gaan om je organisatie toch in de kijker te spelen. Ik plaatste een blog over het maken van nieuwsbrieven op LinkedIn, die werd geliket door iemand in mijn netwerk, waardoor ik in beeld kwam bij haar contact, die toevallig op zoek was naar een tekstschrijver. Zo bezorgde die blog me een afspraak met een nieuwe opdrachtgever. Niet alleen over je bedrijf schrijven dus, maar waarover dan wel? Geef je lezer een cadeautje. Jouw kennis bijvoorbeeld, een waarschuwing voor veelgemaakte fouten of juist een verzameling succesverhalen (‘best practices’) waar anderen hun voordeel mee kunnen doen. Lees ook deze tips voor het kiezen van een onderwerp voor je blog.
4. Zorg dat anderen je blogs lezen
Ga er niet van uit dat anderen jouw site bezoeken om te zien of er toevallig nieuwe blogs online staan. Post je materiaal op social media, waar het makkelijk gedeeld kan worden. Zo komen ook mensen buiten je eigen netwerk in aanraking met je werk (en dat bezorgde me onder andere een plek als gastblogger op een marketingplatform).
5. Hou je content actueel
Loop regelmatig je zakelijke blogs na om te controleren of ze nog actueel zijn. Zijn er sinds de plaatsing ontwikkelingen geweest op jouw vakgebied? Dan pas je je content aan, en maak je bovenaan de tekst duidelijk wanneer je de tekst geüpdatet hebt. Zo bied je je lezer extra service (en voorkom je dat ze op jouw site oude koek aantreffen) én je laat Google zien dat je actueel bent. En dat wordt beloond door de zoekmachine, want Google houdt van actuele sites.
6. Geef zakelijk bloggen prioriteit
De zesde tip voor succesvol zakelijk bloggen: maak tijd. Hou met een vaste frequentie een paar uur vrij in je agenda om aan je blogs te schrijven en hou je aan die planning. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan (guilty as charged): het is heel verleidelijk om bijvoorbeeld een offerteaanvraag voorrang te geven. Maar voor je het weet neem je jezelf wekenlang voor om vandaag écht die blog te schrijven en leidt uitstel tot afstel. Zonde, want met regelmatig goed bloggen, blijven die offerteaanvragen echt wel komen.
7. Laat je zakelijke blogs schrijven door een tekstschrijver
Misschien heb je geen tijd om te bloggen, of misschien is schrijven gewoon niet waar je goed in bent of blij van wordt. Als tekstschrijver en SEO-specialist schrijf ik blogs die zorgen voor een goede ranking in Google. Bovendien weet ik met welke onderwerpen en woorden ik jouw lezers kan overtuigen om klant te worden.
Zoek je een tekstschrijver voor je zakelijke blog? Ik help je graag.