Brieven

van de koning
Blogs: altijd iets om over te schrijven

Meer bezoekers op je website: praktische tips

Meer bezoekers op je website betekent meer klanten. Om dat te bereiken, hameren tekstschrijvers vaak op SEO. Maar je kunt meer doen om de bezoekersaantallen van je website te laten stijgen. Doe je voordeel met deze praktische tips voor meer bezoekers op je website.

Herken je dit?

  • Je website heeft een hoge positie in Google, maar er wordt toch weinig op geklikt. Je hoge ranking levert je geen bezoekers op.
  • Bepaalde zoektermen zorgen voor veel vertoningen van je pagina op Google. Veel mensen zien je website voorbij komen, maar meer bezoekers op je website blijven uit.

Dan helpen onderstaande tips om meer bezoekers naar je website te trekken. 

Bezoekers naar je website trekken

Heb je weinig bezoekers op je website? Dan is het misschien tijd om je focus op SEO los te laten. Dat klinkt gek uit de mond (of eigenlijk het toetsenbord) van een SEO-tekstschrijver, maar het werkt wel. Als je bij het schrijven van webteksten te veel bezig bent met het verwerken van de juiste zoektermen, verlies je soms het belangrijkste uit het oog: de klant. Een hoge positie in Google is niet zaligmakend. Uiteindelijk moet die goede ranking wel leiden tot clicks.

Meten is weten

Als echte alfa had ik nooit zo veel met cijfers. Toch is het erg handig om te weten hoe je website presteert. Als je weet hoe je pagina’s bezocht worden, weet je ook waar en wanneer je moet ingrijpen. Via welke pagina’s komen bezoekers op je site, en via welke pagina’s komen er nauwelijks bezoekers binnen? Vanaf welke pagina’s stromen bezoekers door naar een andere pagina op je site, en via welke pagina verlaten ze je website juist? Met een duidelijke structuur en goede ‘call to action’ wijs je je bezoekers de juiste weg (richting je salespagina).

Gebruik Google Search Console

Zelf analyseer ik wekelijks de prestaties van mijn website via Google Search Console. Daar zie je in één oogopslag via welke zoekwoorden je gevonden wordt, en veel belangrijker: of de klant vervolgens op jouw website klikt. Het is niet alleen belangrijk om te kijken via welke zoektermen je een hoge positie hebt. Soms bereik je met een lagere ranking in Google een veel groter publiek; simpelweg doordat een zoekterm vaker gebruikt wordt. Via Google Search Console kun je eenvoudig filteren op gemiddelde positie en op aantal vertoningen. Bekijk vervolgens het aantal keren dat mensen op jouw website klikten. Valt dat tegen? Dan is je meta description niet goed.

Schrijf een goede meta description

De meta description is het blokje tekst dat Google laat zien in de zoekresultaten. Meestal pakt Google de eerste regels van je pagina om te tonen als meta description. Zelf gebruik ik een tool om zelf aan te geven welke tekst ik graag getoond wil hebben. Zorg dat de zoekterm verwerkt is in de metadescription: het vergroot de kans dat Google dit laat zien, en de exacte zoekterm wordt vet weergegeven. Dat zorgt voor herkenning bij de bezoeker, en geeft zo vertrouwen dat jouw website het antwoord op de gestelde vraag geeft. Maar prop je meta description vooral niet vol met zoekwoorden. Het belangrijkste doel van dit stukje tekst is namelijk de zoeker overtuigen om naar jouw website te gaan.

Blijf je website vullen met relevante content

Content is king’: een populaire quote onder SEO-tekstschrijvers. Maar in de praktijk zie je vaak dat het belang van inhoud juist ondersneeuwt in het SEO-geweld. Bedrijven bloggen erop los om met zo veel mogelijk zoektermen hoog in Google te komen. Maar uiteindelijk is het de bezoeker die je wilt overtuigen om jouw pagina’s te bekijken en om uiteindelijk klant te worden. Zorg dus dat jouw potentiële klanten bij jouw vinden wat ze zoeken: herkenning, een oplossing voor hun probleem of informatie die ze laat voelen bij jou aan het juiste adres te zijn.

En de zoekmachine dan?

Als je meer bezoekers op je website wilt, moet je dus voor de klant schrijven. Maar eerlijk is eerlijk: we willen Google ook niet helemaal vergeten. Het overgrote merendeel van de zoekers klikt op een website die op de eerste pagina van de zoekresultaten staat. Daar wil je jouw website dus ook hebben. Vaak kun je daar zelf al veel aan doen. Bekijk deze SEO-checklist om te zien welke eenvoudige acties je zelf kunt ondernemen om je website hoger in Google te krijgen.

Benieuwd hoe ik je kan helpen om meer bezoekers naar je website te trekken? Laat maar weten!

Contact
volgende
vorige
Zakelijk bloggen: tips die je bedrijf laten groeien

Zakelijk bloggen is populair. Niet voor niets, want een goede zakelijke blog levert je klanten op. Deze zeven tips voor zakelijk bloggen helpen je om je bedrijf te laten groeien.

Blog schrijven: tips voor onderwerpen

Een blog schrijven? Met deze tips voor onderwerpen schrijf je blogs die voor een hogere positie in Google zorgen. Zo weet je zeker dat je blogs goed gelezen worden.

Wat is SEO? Hoger scoren in Google

Facturen vliegen de deur uit en nieuwe opdrachten stromen binnen: een goede positie in Google doet wonderen voor je omzet. Maar hoe kom je hoger in Google? Alles wat je moet weten over SEO (zoekmachineoptimalisatie).