Brieven

van de koning
Blogs: altijd iets om over te schrijven

Hoe SEO mij een identiteitscrisis bezorgde

Ben ik tekstschrijver, copywriter of redacteur? Of moet ik mezelf SEO-specialist noemen? Toen ik me inschreef voor de opleiding SEO-Copywriting van SRM, had ik geen idee dat me een identiteitscrisis boven het hoofd hing. Maar het bleek een van de eerste dingen die ik leerde: een kleine SEO-check leidt tot grote vragen.

Een synoniem van je huidige functietitel zorgt soms zomaar voor een verdubbeling van het aantal bezoeken aan je website. Of halvering. Welke zoektermen gebruiken mijn opdrachtgevers? Ik heb mezelf altijd tekstschrijver genoemd, omdat ik – ik geef toe, ik heb er niet heel lang over nagedacht – teksten schrijf. Kostte me dat al jaren klanten?

Google Trends

Gelukkig kwam tijdens mijn opleiding de zoekwoordanalyse al snel aan de orde. Een blik op Google Trends zorgde voor een kleine hartverzakking: de grafiek voor copywriter schoot omhoog, terwijl het lijntje voor tekstschrijver bedroevend dicht bij de x-as bleef. Al snel kon ik opgelucht ademhalen. Ik keek per ongeluk naar de invoer in de VS, en ik verwacht daar weinig klandizie vandaan te halen. In Nederland vechten de tekstschrijver, copywriter en redacteur om aandacht. Over het algemeen wint de redacteur die strijd. Toch heeft die benaming niet mijn voorkeur.

"Het is niet per se de meest gebruikte zoekterm waarmee je scoort"

Waarom kies ik nog steeds voor tekstschrijver? Het bepalen van de juiste zoektermen is van veel meer factoren afhankelijk dan alleen. Zo moet de zoekintentie matchen met wat je de bezoeker biedt. En ook de concurrentie speelt een belangrijke rol. Het is niet per se de meest gebruikte zoekterm waarmee je scoort. Als de concurrentie voor dat zoekwoord hoog is, kun je beter een keyword kiezen waar maar weinig websites op geoptimaliseerd zijn.

Scoren met synoniemen

Een beetje spelen met termen kan overigens wel. Sterker nog; Google beloont het gebruik van synoniemen. Vandaar dat je op mijn website ook af en toe het woord copywriter en SEO-specialist tegenkomt, terwijl ik zelf de Nederlandse benaming mooier vind en beter vind passen. Maar je leest vooral het woord tekstschrijver. Want de kogel is door de kerk: ik blijf na bijna 15 jaar gewoon een tekstschrijver. Een SEO-tekstschrijver.

Is jouw website geoptimaliseerd voor de juiste zoektermen?

Doe een SEO-check!
volgende
vorige
Goede voornemens voor 2019: met tips om ze vol te houden

Heb jij al plannen voor het nieuwe jaar? Met deze tips bereik je je doelen. Lees meteen welke goede voornemens ik dit jaar écht wil waarmaken.

Welkomsttekst website: welke tekst zet je op je homepage?

Hoe schrijf je de perfecte welkomsttekst voor je website? Met deze 5 tips zorg je voor meer bezoekers en een onvergetelijke eerste indruk.

Wel of niet investeren als zzp'er?

Een opleiding SEO-copywriting, een nieuwe bedrijfsnaam en een fonkelnieuwe website: 2018 is een jaar van investeren voor tekst van de koning. Hartstikke spannend, want het is natuurlijk wel de bedoeling dat die investering zich terugbetaalt.