Brieven

van de koning
Blogs: altijd iets om over te schrijven

Waarom ik weiger om onbetaalde proefteksten te schrijven

Kom je wel eens bij de bakker? Dan ben je ongetwijfeld bekend met het befaamde schaaltje met stukjes krentenbrood dat vanaf de toonbank naar je lonkt. Gratis proeven, en als je het lekker vindt, koop je het brood. In plaats van krentenbrood verkoop ik teksten. Waarom schrijf ik dan geen gratis proefteksten?

#tegendebakker

Gevraagd worden voor onbetaalde klussen is nogal een ding onder zzp’ers. Dat bleek toen journalist Franka Hummels de hashtag tegendebakker introduceerde. Twitter ontplofte: bijna iedere freelancer bleek ervaring te hebben met verzoeken om ‘gratis werk’. Een mooie eye-opener: #tegendebakker zeg je toch ook niet dat je niet betaalt voor die krentenbollen, maar dat je wel tegen iedereen zegt dat jij ze hebt gebakken? Of dat je in plaats van de bestelde en gebakken bruidstaart toch liever cupcakes hebt? De boodschap is duidelijk: voor bewezen diensten hoor je te betalen. Niet met exposure of een toevoeging op het cv, maar met geld. Eerlijk is eerlijk: proeven kan dus wel bij de bakker. Het laten doen van proefopdrachten zou volgens de #tegendebakker-maatstaf helemaal niet zo’n gek idee zijn.

"Het schrijven van een proeftekst heeft me nog nooit een betaalde opdracht opgeleverd. Dat is nogal een ontboezeming: is mijn werk zo slecht dat potentiële klanten snel afhaken als ze zien wat ik met mijn toetsenbord tevoorschijn tover?"

Zal ik een geheim verklappen?

Het schrijven van een proeftekst heeft me nog nooit een betaalde opdracht opgeleverd. Dat is nogal een ontboezeming: is mijn werk zo slecht dat potentiële klanten snel afhaken als ze zien wat ik met mijn toetsenbord tevoorschijn tover? Met 14 jaar ervaring als tekstschrijver en een flinke groep tevreden opdrachtgevers durf ik te zeggen dat het met de kwaliteit van mijn teksten wel goed zit. Toch heb ik dus geen goede ervaringen met het schrijven van proefteksten. Zo kreeg ik geen reactie op mijn voorstel voor een reeks artikelen, maar zag ik diezelfde artikelen later wel terug in een groot magazine, inclusief íets aangepaste intro’s. En toen een opdrachtgever zich heel enthousiast toonde over het geleverde werk en mij de opdracht gunde, kwam ik al snel van een koude kermis thuis. Hij moest opbiechten dat er nog flink over het uurtarief onderhandeld moest worden – het moest voor 20% van de prijs.

Dit doe ik wél

Proefteksten schrijven: ik doe het dus niet meer. En niet alleen omdat er te veel mensen zijn die er misbruik van maken. Mijn belangrijkste redenen om beleefd te bedanken voor onbetaalde opdrachten? Dat zijn mijn opdrachtgevers. Ik stop mijn tijd, energie en enthousiasme volledig in de mensen met wie ik zo fijn samenwerk en die mij daar voor betalen. En in het lezen en leren over bijvoorbeeld SEO, social media en contentstrategie, zodat ik ontwikkelingen in het vakgebied meteen kan inzetten voor mijn opdrachtgevers.

Proeven of niet, that’s the question

Hoe zit het dan met dat schaaltje met krentenbrood? Het verschil tussen een proefopdracht laten maken en proeven van het vakmanschap zit ‘m in het recept. De bakker heeft het krentenbrood al gebakken, en iedereen mag daar een hapje van nemen. Het brood is niet gebakken volgens een speciaal recept met specifieke ingrediënten, ingeleverd door de klant. Ook bij mij ben je van harte welkom om te proeven. Ben je benieuwd naar mijn werk, dan stuur ik je met plezier voorbeelden van teksten die ik eerder voor andere opdrachtgevers schreef. En smaakt het naar meer, dan kom ik graag bij je langs. Dan bespreken we wat je wensen zijn en met welke ingrediënten ik aan de slag kan. Neem ik meteen iets lekkers mee voor bij de koffie.

Iets lekkers bij de koffie?

Laat me weten waar je trek in hebt
volgende
vorige
Goede voornemens voor 2019: met tips om ze vol te houden

Heb jij al plannen voor het nieuwe jaar? Met deze tips bereik je je doelen. Lees meteen welke goede voornemens ik dit jaar écht wil waarmaken.

Welkomsttekst website: welke tekst zet je op je homepage?

Hoe schrijf je de perfecte welkomsttekst voor je website? Met deze 5 tips zorg je voor meer bezoekers en een onvergetelijke eerste indruk.

Wel of niet investeren als zzp'er?

Een opleiding SEO-copywriting, een nieuwe bedrijfsnaam en een fonkelnieuwe website: 2018 is een jaar van investeren voor tekst van de koning. Hartstikke spannend, want het is natuurlijk wel de bedoeling dat die investering zich terugbetaalt.